A compliment a day keeps the doctor away

31dec201214:57

Een tijdje geleden gaf ik samen met een collega een management training. De vraag die op tafel lag: hoe hou je de mensen waar je elke dag mee samenwerkt gemotiveerd? De managers rond de tafel waren stuk voor stuk ervaren rotten. Tijdens een verkennende brainstorm kwamen de tools boven water die ze regelmatig hanteerden om hun teams een extra boost te geven: bonussen, promotiekansen, projectmanagement, verantwoordelijkheid, opslag en premies waren de koplopers van het peleton.

Daarop vroeg mijn collega: 'hoe vaak per minuut, uur, dag, week, maand geef je je medewerkers een compliment?' De reactie van de groep was beslist & direct: 'heel regelmatig, natuurlijk. Absoluut!' Toen we de managers uitnodigden de complimenten op te lijsten die ze de laatste week rondgestrooid hadden, was het resultaat echter een verrassend mager beestje.  Hun conclusie: wij weten blijkbaar dat we onze mensen appreciëren, we vergeten alleen nogal vaak hun dat te vertellen.   

Waardering is volgens een stevige bundel studies nochtans de brandstof die de motor van je team draaiend houdt. De populaire managementtrainer Stephen Covey heeft het in zijn bestseller over de emotionele bankrekening. Onbewust houden we er allemaal eentje bij. Stuur je mensen bij, vraag je om te veranderen of geef je kritiek, dan gaat je saldo naar beneden. Dus heb je stortingen nodig en complimenten doen een flinke duit in dat zakje. In de meest gemotiveerde teams staat de rekening voortdurend positief. Een storting of twee per afhaling is een gezond evenwicht. 

Complimenten & feedback zijn niet hetzelfde. Feedback levert de bouwstenen voor een leerproces. Complimenten leveren de energie om aan dat proces te willen beginnen. Feedback geven betekent verbeteren. Een compliment geven betekent motiveren. Feedback hou je best concreet, specifiek en to the point. Je legt uit wat je vastgesteld hebt, wat de exacte punten zijn die goed zitten, en welke suggesties ter verbetering je ziet. Een compliment is op zijn sterkst als het spontaan, kort en algemeen is. 

Een voorbeeld:

Feedback - leren: 'Ik zag je net reageren op die boze klant. Je zei Mijnheer, ik begrijp dat u gefrustreerd bent. Begrip tonen lijkt me inderdaad een goede aanpak om zo iemand snel te kalmeren. Dat effect kan je trouwens nog makkelijker hebben denk ik als je dat u gefrustreerd bent vervangt door dat u graag zo snel mogelijk verder geholpen wordt, ik weet dat u het druk hebt. Begrip tonen voor wat mensen willen is vaak krachtiger dan begrip tonen voor hun negatieve emotie.'

Compliment - motiveren: 'Ik zag je net reageren op die boze klant. Chapeau, echt knap gedaan.'

Sommige collega's hebben de onbedwingbare neiging om elk verbeterpunt dat ze zien op te merken en aan te vullen met suggesties. Op zich een mooi idee. Maar als je van je mensen verwacht dat ze met die tips & tricks ook echt aan de slag gaan, heb je een gezonde dosis motivatie nodig. En daarvoor schiet je meer op met een schouderklopje dan met feedback. 

Complimenten zijn de meststoffen die feedback laten bloeien. People usually know when they fucked up. They don't need you to tell them. Net op moeilijke momenten kan een compliment wonderen doen. Zo geef je tenminste goesting om het de volgende keer gemotiveerd beter te doen.

Een fles champagne voor nieuwjaar kan trouwens ook geen kwaad. Geniet van de laatste brokjes 2012, en maak er een fantastisch 2013 van!

Roeland Pelgrimsin

Reacties

Klanten: Getuigenissen

Contact: Social media

Expertise: Ook interessant

LMS is uitgegroeid tot wereldmarktleider in zijn branche. Omdat te realiseren moeten niet alleen je producten top zijn, maar ook de dienstverlening. In die dienstverlening is een goede communicatie essentieel. Dit veronderstelt met elkaar praten, naar ...
Disc Factor
© 2019 Progress In Mind. Alle rechten voorbehouden. Privacy. Cookies. Disclaimer. Contact. Webdesign: Pixeo.