Effectief debiteurenbeheer
Topic
Het zijn de centen van jouw bedrijf, ze staan gewoon nog op de verkeerde rekening. En daar moet wat aan gedaan worden. Studies wijten 17% van de faillissementen in België aan slechte betalers. Gezond bedrijven dus, met ongezonde klanten. Met de juiste aanpak is het mogelijk om je klanten te motiveren om op tijd te betalen, en zo de financiële situatie van je onderneming een stuk gezonder te maken. Een goede cocktail van schriftelijke aanmaning en telefonische druk kan in de juiste dosering wonderen doen. Tijdens deze training ontdek je krachtige communicatieve strategieën om je geld sneller op je rekening te krijgen, en toch een goede relatie te houden met je klanten. Goede rekeningen maken goede vrienden.
Vragen die beantwoord worden
- Hoe kan je voorkomen in plaats van genezen?
- Hoe ziet de ideale opvolgingsflow eruit?
- Hoe verhogen de juiste vragen je impact drastisch?
- Wat heeft een teek te maken met de stand van je rekening?
- Welke praktische tips helpen om de betaling te versnellen?
- Hoe maak je van de telefoon een debiteurenwapen?
- Hoe vermijd je herhaling in de toekomst?
Sleuteloefeningen
De vragensteller leidt het gesprek. Dat is een waarheid als een koe in onderhandelingen. Daarom hebben we een reeks krachtige oefeningen om je te helpen met de juiste vragen het evenwicht te vinden tussen druk leggen en relatie bouwen. Met wapens uit de Transactionele Analyse testen we in herkenbare cases uit hoe het resultaat van een andere aanpak van debiteurengesprekken verrassend effectief kan zijn.
Doelgroep
Iedereen die verantwoordelijk is voor het correct opvolgen van betalingen; elke medewerker die worstelt met trouwe debiteuren en recidivisten; iedereen die baat heeft bij een snelle betalingen van de facturen; elke professional die op zoek is naar tips om in onderhandelingen over geld steviger in de schoenen te staan.
Duur
2 dagen, met een tussenperiode van één à twee weken.