Omgaan met stress en ontevredenheid
Topic
Klagers zijn belangrijk voor een bedrijf. Het is maar een minderheid van alle ontevreden klanten die ons laat weten dat ze niet gelukkig zijn. En het is net die feedback waarmee we in de toekomst ook voor onze andere klanten beter kunnen scoren. Als kers op de taart tonen studies aan dat niemand meer positieve publiciteit maakt dan een ontevreden klant die vindt dat zijn klacht goed werd aangepakt. Klachten klantgericht beantwoorden is dan ook een must voor je bedrijf. Jammer genoeg gaat ontevredenheid wel eens hand in hand met boosheid, frustratie en soms zelfs agressie. Wie erin lukt om heethoofden af te koelen en klachten op te lossen met de glimlach, maakt het verschil tussen een verloren klant of een trouwe fan. Daarbij nog eens kalm blijven en je eigen stress in de hand houden, is niet eenvoudig. Gelukkig zijn er een aantal leuke recepten die je beproefde zenuwstelsel meteen een heel eind op weg helpen.
Vragen die beantwoord worden
- Hoe verloopt een professioneel klachtengesprek?
- Hoe reageer je op de versterkers van je klant?
- Wat zijn de do’s & dont’s bij agressie?
- Hoe laat je voelen dat je echt luistert?
- Welke tips geven empathie & begrip nog meer impact?
- Hoe krijg je boze mensen terug redelijk?
- Hoe kunnen de juiste vragen het gesprek een andere wending geven?
- Hoe vind je samen met je klant een aanvaardbare oplossing?
- Hoe stop je je eigen stress in de koelkast, en blijf je positief?
- Welke tips maken zelfs van de moeilijkste dagen een boeiende uitdaging?
Sleuteloefeningen
In de eerste plaats zorgt de training voor praktische tips & tricks om stevig in de schoenen te staan in elk conflict. Dat doen we door een reeks leuke oefeningen om dagelijks toe te passen tijdens en na elk stressvol gesprek. Omgaan met klachten moet een toffe uitdaging worden in plaats van een betaalde nachtmerrie. Daarnaast bouwen we een aantal strategieën op uit de communicatiepsychologie die hun effectiviteit al herhaaldelijk bewezen hebben. Die technieken oefenen we actief met een stevige dosis interactie. Na de training heeft het ABC van de conflictpsychologie en de Transactionele Analyse geen geheimen meer voor je.
Doelgroep
Iedereen die te maken krijgt met ontevredenheid of klachten; elke medewerker die beter gewapend wil zijn tegen stress; iedereen die wil leren om beter te onderhandelen in conflicten en op zoek is naar een effectievere manier om om te gaan met boze mensen.2 dagen, met een tussenperiode van één à twee weken.
Duur
2 dagen, met een tussenperiode van één à twee weken.